Γέφυρες / Αχιλλέας Τίγκας - Χαρούλα Τσαλπαρά

Έναρξη: Δευτέρα, 18 Ιουλίου από 17:00 έως 20:00

Τοποθεσία: Λουτρά,  ΧΩΡΟΣ 4 : (διάρκεια 3 ώρες - 10 θέσεις - 4 ημέρες)

Για όσους θέλουν μεγαλύτερη περιγραφή:

H μουσική του τόπου μας βασίζεται στη μουσική κληρονομιά δυο σπουδαίων θεωρητικών συστημάτων και αποτελεί φυσικό κράμα αυτής της μίξης. Δύο διαφορετικά μέταλλα, με την κατάλληλη αναλογία και στις κατάλληλες συνθήκες χαρίζουν τα ξεχωριστά τους στοιχεία σε ένα νέο μοναδικό μίγμα.

Έτσι και το συγκερασμένο δυτικοευρωπαϊκό Ματζόρε Μινόρε σύστημα, στην όσμωση του με το οθωμανικό σύστημα Μακάμ –το οποίο διασώζει τόσο τη συλλογιστική της βυζαντινής μουσικής όσο και εν μέρει της μουσικής συλλογιστικής του αρχαίου κόσμου- , δημιουργεί τα «υβριδικά» ξεχωριστά μουσικά ιδιώματα του τόπου μας, που δεν είναι άλλος από την ύπαιθρο και τις πόλεις του ελλαδικού χώρου, των Βαλκανίων, της Μ. Ασίας και της βορειοανατολικής μεσογείου ευρύτερα. Στο μεγαλύτερο μέρος τους, τα ιδιώματα αυτά χαρακτηρίζονται από πολύ έντονη πρακτική φυσιογνωμία και προφορική διάδοση, γεγονός που ίσως να ευθύνεται κιόλας για τις παρεξηγήσεις και παρανοήσεις ορολογίας.

Για τους μουσικούς που διαχειρίζονται τα ιδιώματα αυτά, και ιδιαίτερα για αυτούς που είναι χειριστές συγκερασμένων οργάνων, υπάρχει αρκετά μεγάλη ανάγκη εύρεσης μίας κοινής γλώσσας επικοινωνίας και διασαφήνισης του συστήματος με σκοπό τη μεγαλύτερη κατανόησή του. Αυτό είναι ένα κάλεσμα με σκοπό να μελετήσουμε τα φαινόμενα αυτά μέσω ενός αντιπροσωπευτικού ρεπερτορίου σε μορφή μουσικού συνόλου.

Στόχος, να λειτουργήσουμε σα μια πραγματική μουσική «γέφυρα» μεταξύ των δύο κόσμων, να φτάσουμε λίγο πιο κοντά στην απάντηση του αιώνιου ερωτήματος «ποιος είμαι;» αλλά και να νιώσουμε τις πρωταρχικές αξίες της ίδιας της μουσικής, που δεν είναι άλλες από την έκφραση, την ευχαρίστηση και την επικοινωνία!

Συντονισμός : Αχιλλέας Τίγκας - Χαρούλα Τσαλπαρά

Λίγα λόγια για τους συντονιστές:

Ο Αχιλλέας – Απόστολος Τίγκας γεννήθηκε στον Βόλο το 1984. Από πολύ μικρή ηλικία ξεκίνησε σπουδές στην κλασική ευρωπαϊκή και στη βυζαντινή εκκλησιαστική μουσική. Είναι διπλωματούχος Βυζαντινής μουσικής του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης (τάξη Π. Παππαεμμανουήλ) και πτυχιούχος Αρμονίας του Μακεδονικού Ωδείου Θεσσαλονίκης (τάξη Δ. Αθανασιάδη). Είναι απόφοιτος του τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, κατεύθυνση παραδοσιακής μουσικής, ειδίκευση νέυ (επιβλέπων καθηγητής Χ. Μπάρμπας). Είναι επίσης κάτοχος Master από το Istanbul Technical University, τμήμα Μ.Ι.Α.Μ. (Center for Advanced Studies in Music) με ειδίκευση στην ερμηνεία της οθωμανικής μουσικής στο νέυ και διδάσκοντα τον περίφημο δεξιοτέχνη νεϋζέν Dr. Süleyman Ergüner.

Από τον Μάιο του 2014 είναι υποψήφιος διδάκτορας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, τμήμα Μουσικών σπουδών, υπό την εποπτεία του Καθηγητή κ. Αχιλλέα Χαλδαιάκη. Δάσκαλοί του στο νέυ, τους παραδοσιακούς αυλούς και την θεωρία των Μακάμ υπήρξαν μερικοί από τους πλέον καταξιωμένους ερμηνευτές και δασκάλους στο είδος τους σε Ελλάδα και εξωτερικό όπως οι Χάρης Λαμπράκης, Σωκράτης Σινόπουλος, Μάνος Αχαλινωτόπουλος, Χρίστος Τσιαμούλης, Ömer Erdoğdular, Ali Tan, Şehvar Beşiroğlu.

Υπήρξε ιδρυτικό μέλος πολλών μουσικών σχημάτων («ΕΟ», «Mounajat», «EBED trio», Μουσικό Σύνολο «Τερπνόν») που πειραματίζονται με σύγχρονο ήχο πάνω στις μουσικές παραδόσεις της Μεσογείου. Έχει συμμετάσχει σε πληθώρα συναυλιών στην Ελλάδα και το εξωτερικό με επιφανής μουσικούς από τoν ευρύτερο χώρο της Μεσογείου όπως οι: Sumru Agiruruyen (Τουρκία), Lamia Bedioui (Τυνησία), Ziad Razab (Συρία), Efren Lopez Sanz (Ισπανία), Ζωή Τηγανούρια (Ελλάδα).

Η Χαρούλα Τσαλπαρά γεννήθηκε στην Αθήνα. Σε ηλικία επτά ετών, ξεκινά να παρακολουθεί μαθήματα πιάνου στο «Ωδείο Αθηνών» στην τάξη του κ. Γιάννη Μιχαηλίδη καθώς και θεωρίας της μουσικής, την οποία ολοκληρώνει μαζί με το Σολφέζ και το Dictee στην τάξη του κ. Κυριάκου Τσολάκη. Το 2004 εισάγεται μεταξύ των δέκα πρώτων στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Παν/μιου Αθηνών.

Το 2005 συνεχίζει μαθήματα πιάνου στο Ωδείο «Ορφείο Αθηνών» με τον κ. Γ. Μιχαηλίδη ενώ παράλληλα ολοκληρώνει τις σπουδές της πάνω στην Οργανογνωσία, την Ιστορία της Μουσικής, τη Χορωδία, τη Μορφολογία της Μουσικής καθώς και τη Μουσική Δωματίου και το Πρακτικό Διδασκαλείο. Τον ίδιο χρόνο, παρακολουθεί ετήσιο σεμινάριο Μουσικοθεραπείας με τη μέθοδο Nordoff-Robbins από τη Μαρία Φρουδάκη και μετά την ολοκλήρωσή του εργάζεται εθελοντικά με ομάδα μουσικοθεραπείας στο ΠΙΚΠΑ Βούλας για ένα χρόνο.

Το 2008 αποκτά το πτυχίο Αρμονίας στο Ελληνικό Ωδείο στην τάξη της Ε. Τζεράχη, και συνεχίζει τις σπουδές ανώτερων θεωρητικών για να αποκτήσει, δυο χρόνια αργότερα, το 2010, το πτυχίο Αντίστιξης με άριστα. Αποφοιτά από το Τμήμα Μουσικών Σπουδών το ίδιο έτος, ενώ ένα χρόνο αργότερα, το 2011, ολοκληρώνει τις σπουδές της στο πιάνο και αποκτά με άριστα το Δίπλωμα από το Ωδείο Ορφείο Αθηνών, τάξη του κ. Γ. Μιχαηλίδη. Κατά τη διάρκεια των προπτυχιακών σπουδών της, παρακολουθεί, ανάμεσα σε άλλα αντικείμενα, σεμινάριο Μουσικής στην Κοινότητα (community music) υπό την δρ. Χριστίνα Αναγνωστοπούλου και στη συνέχεια κάνει πρακτική του σεμιναρίου μαζί με ομάδα στο Κέντρο Ημέρας Ηλιοτρόπιο για ένα χρόνο. Μιλά πολύ καλά την Αγγλική γλώσσα (πτυχίο Proficiency το 2001).

Από το 2005 ξεκίνησε να ασχολείται με την ελληνική λαϊκή και παραδοσιακή μουσική ενώ από το 2007 και μετά βρέθηκε στο κατώφλι του αχανούς μουσικού κόσμου των Βαλκανίων και Ανατολικής Μεσογείου, με πρώτη πόρτα τον μεσοπολεμικό ελλαδικό χώρο, μέσα από τις ηχογραφήσεις των 78 στροφών. Από το 2013 ξεκινά να παίζει ακορντεόν, με πρώτο δάσκαλο τον Ανδρέα Τσεκούρα και στη συνέχεια με την εποπτεία του Ηρακλή Βαβάτσικα.

Έχει επίσης συμμετάσχει σε πλήθος παραστάσεων, παρουσιάσεων βιβλίου, σε συναυλίες και γλέντια, εντός και εκτός Ελλάδας. Παράλληλα, από το 2013, ζυμώνοντας εσωτερικά ολοένα τις μελωδίες της λαϊκής και παραδοσιακής μας μουσικής, ξεκινά να μελετά και να πειραματίζεται στο πιάνο, σε μια απόπειρα αναζήτησης της ταυτότητας και του ρόλου του οργάνου σαν μια ζυγαριά εξισορρόπησης Δύσης Ανατολής τόσο έξω, αλλά και μέσα στο μυαλό της. Η αναζήτηση αυτή συνεχίζεται και μέχρι σήμερα και μάλλον είναι αμφίβολο αν θα τελειώσει ποτέ.

Από το 2017 και μέχρι σήμερα, η Χαρούλα, είναι πρόεδρος της Αστικής Μη Κερδοσκοπικής Εταιρίας ΑΠΤΑΛΙΚΟ. Παράλληλα συνεχίζει το εγχείρημα της PianOLAternΑ, καθώς και την εργασία της σε διάφορους χώρους διασκέδασης μαζί με πολλούς συνεργάτες που ανήκουν στη μεγάλη άτυπη κοινότητα με κοινό σημείο αναφοράς τη μουσική του Γραμμοφώνου και την παραδοσιακή μουσική του τόπου και ευρύτερα της ανατολικής Μεσογείου.