Welcome for Arabic Music with Dimitris Mikelis/
Ελάτε να παίξουμε Αραβικα με το Δημήτρη Μικέλη

Έναρξη: Παρασκευή, 14 Ιουλίου από 17:00 έως 20:00

Τοποθεσία: Λουτρά,  ΧΩΡΟΣ 1 : (διάρκεια 3 ώρες - 10 θέσεις - 6 ημέρες)

Starts: Friday, 14 July 17:00 - 20:00

Location: Nisyros Municipal BathsSpace 1 : (duration 3 hours - 4min 10 max participants - 6 days)

(όργανα συμμετοχής: ούτι, κανονάκι, βιολί, τσέλο, κοντραμπάσο, νάυ, κρουστά. Επιπλέον, το σεμινάριο είναι ανοικτό και για δυτικά όργανα).

Στο σεμινάριο αυτό θα επιχειρήσουμε να απομακρυνθούμε λίγο από τον Ελλαδικό χώρο και τις δίχως άλλο πλούσιες και πολυποίκιλες μουσικές του παραδόσεις μέχρι να συναντήσουμε αυτές του Αραβικού ως επί το πλείστον κόσμου. Σε αυτήν την διαδρομή θα δοκιμάσουμε να παίξουμε μουσική χρησιμοποιώντας μια αισθητική που, αν και ελάχιστα ίσως εξερευνημένη σε σχέση με άλλα ιδιώματα της ανατολής για πολλούς εγχώριους είτε μουσικούς είτε απλά ακροατές ή ερασιτέχνες, εντούτοις όμως, καταλαμβάνει κύρια θέση στην έκφραση συναισθημάτων και τον τρόπο που αυτά αποδίδονται.

To σεμινάριο αποτελείται από δύο σκέλη. Το ένα είναι το στήσιμο ορχήστρας (ανάλογα με τα όργανα συμμετοχής) όπου θα παιχτούν γνωστά κομμάτια του Αραβικού κόσμου και θα παρουσιαστούν την τελευταία μέρα. Το άλλο σκέλος έχει να κάνει με τον αυτοσχεδιασμό όπου θα εξερευνήσουμε με διάφορα εργαλεία τρόπους να διηγηθούμε μία «ιστορία» μέσα από το παίξιμό μας.

Αναλυτικότερα…
Κατά την περίοδο που μας παρέχει η διάρκεια του σεμιναρίου, θα προσπαθήσουμε να λάβουμε το απόσταγμα αυτής της ανεξάντλητης σε ομορφιά αισθητικής μέσω κάποιων ευκολομνημόνευτων και ταυτόχρονα αντιπροσωπευτικών κομματιών που θα παρέχουν αρκετό χώρο για αυτοσχεδιασμό κι ελεύθερη έκφραση. Θα γνωρίσουμε βασικά Αραβικά μακάμια και τα ξεχωριστά διαστηματικά τους χαρακτηριστικά δίνοντας βάρος στην εφαρμογή τους στον αυτοσχεδιασμό (ταξίμι). Ιδιαίτερη μνεία θα δώσουμε επίσης στην μεθοδολογία που αναπτύσσουμε ένα ταξίμι στην Αραβική παράδοση λαμβάνοντας από πολύ κοντά υπόψιν σημαντικές παραμέτρους όπως:
- η ρυθμική αγωγή κατ’ αρχάς, μέσα στην οποία τοποθετούμε τις φράσεις,
- δημιουργία παραλλαγών επανεμφανιζόμενων φράσεων,
- εστίαση και εκμετάλλευση σημαντικών βαθμίδων μέσα στα μακάμ ώστε να αναδεικνύονται τα χαρακτηριστικά των κλιμάκων τους,
- και εν τέλει φράσεις κλειδιά που μας βοηθάνε στο χτήσιμο της δομής ένος ταξιμιού με στάδια όπως έναρξη-ανάπτυξη- ενδιάμεσοι σταθμοί/αναπνοές- κορύφωση-επαναφορά-κατάληξη, έτσι ώστε ο αυτοσχεδιασμός να είναι καλοσχηματισμένος, άμεσος και ευνόητος με ουσία στην μετάδοση του μουσικού λόγου και φυσικά απολαυστικός για αυτόν που τον αποδίδει τόσο όσο και γιαυτόν που τον ακούει.
Το επίπεδο και εμπειρία του συμμετέχοντα μαθητή δεν απαιτείται να είναι υψηλό. Η ύλη θα είναι προσαρμοσμένη ώστε η πρόσβαση σε αυτήν να είναι άνετη. Αυτό που θα απαιτηθεί είναι απλώς η διάθεση για δοκιμή, όρεξη για μελέτη και καλή συγκέντρωση.
Ahlan ou sahlan! (Καλώς να ορίσετε!)  

(Welcomed instruments: oud, qanun, nay, violin, cello, contrabass, perc. Additionally, the seminar is open for western instruments as well).
In this workshop we will attempt to move a little further from the Greek regions and their undoubtedly rich and variable musical traditions and reach those of the Arab World. In this journey, we will try to to play music through an aesthetic that, although is perhaps lightly explored by native musicians, amateur players or listeners of Greece, nonetheless it holds a major place in expression of the feelings and the way these are rendered.

The seminar is consisting of two sections. The first one will be the formation of an ensemble (based on the participating instruments) where known Arabic pieces will be rehearsed and performed at the last day of the seminar. The other section will deal with improvisation by exploring several tools with which we will attempt to tell a “story” through our playing.

In details…
During the time the workshop’s duration offers, we will try to receive the extract of this inexhaustible in beauty aesthetic throughout some memorable and simultaneously representative pieces that will provide proper amount of space for impro trials and freedom of musical expression. We will learn basic Arabic maqams and their special intervallic characteristics with focus on their application into improvising (taqsim).

- mainly, the pace in which we place phrases one after another,
- creation of variations of repeated patterns,
- focus and appropriation of important scale degrees within maqams so their scale characteristics can be showcased,
- and finally, key phrases that help on building the structure of a taqsim in stages such as entering-developing-intermediate pauses/breaths-climax-retreive-finishing, so the improvisation will be wellshaped, direct and undestandable with essence in the delivery of music and of course equally enjoyable to the one who is making it and the one who is listening it.

The level and experience of the participant is not required to be nessecarily high. The material will be adapted in a way so they will be comfortably accessible. What will be simply required is the willingness for trial, mood for practice and clean focus.

Ahlan ou sahlan! (You are welcome!) 

Λίγα λόγια για τον εισηγητή:

Ο Δημήτρης Μικέλης είναι ουτίστας και πιανίστας. Ως μουσικός, έχει εντρυφήσει τόσο στην εκτέλεση όσο και στην σύνθεση, όπως επίσης και στην διδασκαλία καθόλη τη διάρκεια της επαγγελματικής του πορείας. Η επιλογή των οργάνων υποδηλώνουν την διπλή ταυτότητα της παιδείας και αργότερα της καριέρας του όπου οι επιρροές από Δυτικά και Ανατολικά μουσικά ιδιώματα λειτουργούν εν τέλει καταλυτικά στην διαμόρφωση της αισθητικής και προσωπικότητας του ως ερμηνευτής και δημιουργός. Γεννημένος στην Αθήνα το 1976, Ο Δημήτρης Μικέλης αποφοιτεί από το Μουσικό Λύκειο Παλλήνης το ΄94 και ολοκληρώνοντας επιπλέον ανώτερα θεωρητικά έως και Αντίστοιξη με τον Στ. Αθανάσουλα από το Κεντρικό Ωδείο συνεχίζει από το 2001 σπουδές στην Αμερική στο Berklee College of Music με όργανο το πιάνο . Από το 2007 είναι κάτοχος μεταπτυχιακού Jazz Performance από το William Paterson University. Εκ των σημαντικότερων καθηγητών του στο πιάνο υπήρξαν στην Ελλάδα ο Γ. Κοντραφούρης και στην Αμερική ο Armen Donelian, ενώ με ουτί είχε την ευκαιρία να εμβαθύνει στην Αραβική μουσική με τον Simon Shaheen.


Από νεαρή ηλικία έχει συμμετάσχει σε φεστιβάλ σε Ελλάδα, Ιταλία, Ελβετία, Γαλλία, Τουρκία, Αμερική, Παλαιστίνη, Κουβέιτ, Μπαχρέιν, Μαρόκο με ποικίλα συγκροτήματα (Biennale, Youth, Φεστιβάλ Άρδα, Athens Annoual Festival, Brooklyn Maqam Festival, Montreux Jazz Festival, Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου, World Sacred Music Fes Festival, κ.α.), ενώ διοργανώνει στην Αθήνα το 1ο Φεστιβάλ Ουτιού το 2020, συμμετέχοντας με τον ουτίστα Κυριάκο Ταπάκη ως ντουέτο ανάμεσα σε 14 καταξιωμένους ουτίστες στην Ελλάδα.


Μέχρι και το 2000, έχει περιοδεύσει στην Ελλάδα με Σωκράτη Μάλαμα, Μελίνα Κανά, Αλκίννοο Ιωανίδη, Σαβίννα Γιαννάτου, Λιζέτα Καλιμέρη, Πέτρο Δουρδουμπάκη, Στέλιο Βαμβακάρη και άλλους ενώ παράλληλα είναι μέλος του συγκροτήματος Περιστασιακό Όνειρο με ένα CD άλμπουμ στο ενεργητικό τους.


Στην Αμερική ιδρύει τους Mitz Jazz Quintet με τους οποίους ηχογραφεί δικές του συνθέσεις και εμφανίζεται τακτικά σε μικρούς χώρους της Νέας Υόρκης. Γίνεται μέλος του Αραβικού μουσικοχορευτικού συγκροτήματος Zikrayat με έδρα την Νέα Υορκή με τους οποίους περιοδεύει και ηχογραφεί. Eμφανίζεται ως μέρος του casting στην ταινία μεγάλου μήκους του Jonathan Demme “Rachel Getting Married” με την Anne Hathaway, 2008. το 2009, μετακομίζει στην Ραμάλλα της Παλαιστίνης ώς μόνιμος καθηγητής στο ούτι και πιάνο στο Al Kamandjati Association και αργότερα το 2015 στο Edward Said National Conservatory of Music ως καθηγητής θεωρίας και πιάνου. Ταυτόχρονα συμμετέχει αδιαλείπτως σε ποικίλα μουσικά προγράμματα και δράσεις για την προώθηση της μουσικής παιδείας στην Παλαιστίνη, μερικά από αυτά υποστηριζόμενα από την Ευρωπαϊκή Ένωση και τα Ηνωμένα Έθνη.


Σύντομα γίνεται βασικό μέλος της Εθνικής Ορχήστρας Αραβικής της Παλαιστίνης περιοδεύοντας στην Δυτική όχθη και στο εξωτερικό και ηχογραφώντας με αυτήν ένα άλμπουμ. Παράλληλα συμμετέχει σε μικρότερα σχήματα Αραβικής μουσικής και μη, παίζοντας, ηχογραφώντας και ενορχηστρώνοντας και ιδρύει το Ramallah Jazz Quartet με συμμετοχές σε τοπικά φεστιβάλ και τακτικές εμφανίσεις στην Ραμάλλα.


Επιπλέον, ο Δ. Μικέλης ολοκληρώνει στην Ραμάλλα άλλη μία προσωπική δουλειά ηχογράφησης και ενορχήστρωσης “Oudopia” έχοντας συμπεριλάβει 18 μουσικούς της κλασσικής, jazz και Αραβικής μουσικής. Η δουλειά αυτή φιλοξενήθηκε στο Φεστιβάλ Αθηνών τον Ιούνιο του 2016 με τους ίδιους περίπου μουσικούς σε ένα σύνολο που ο Δ. Μικέλης έφερε από την Παλαιστίνη.


Το 2016 αποχωρεί από την Παλαιστίνη με τιμητική διάκριση για τη προσφορά του στην πολιτισμική ανάπτυξη της χώρας. Στην Ελλάδα βραβεύεται με την 2η θέση στον 15ο διαγωνισμό σύνθεσης του Ωδείου Φουντούλη για δύο συνθέσεις του. Από το 2017 συνεργάζεται με τον Παλαιστίνιο Ράμζι Αμπουρεντουάν ως μέλος της Αραβικής ορχήστρας του, συμπεριλαμβάνοντας τις ντίβες του Αραβικού τραγουδιού Abeer Nemhe, Mai Farouk και Dalal Abu Amneh, με την οποία εμφανίζεται στην Φιλαρμονική του Παρισιού με απευθείας μετάδοση από το ευρωπαϊκό τηλεοπτικό πολιτιστικό κανάλι Arte και παράλληλα στο ετήσιο διεθνές world music festival της Φέζ στο Μαρόκο τα 3 τελευταία χρόνια.